Tjekkiet, Østrig og Frankrig

Teltturen i år begyndte mandag den 16 juni kl. 04.00 om morgenen, vi havde sat tagboksen på Kuga’en dagen forinden samt pakket bilen, så efter morgenbad og morgenmad satte vi GPS’en til at finde Camping Oase der ligger sydøst for Prag - køreturen gik godt, der er som sædvanligt en del vejarbejde, men vi slap stort set for køkørsel - ved godt 17-tiden tjekkede vi ind på Camping Oase og fik sat luftteltet op - det tager under en halv time inden det 32 m2 store telt er sat op - til aften spiste vi på campingpladsens restaurant. De følgende dage hvor vi havde konstant godt vejr, på nær 2 gange kortvarige skybrud fik vi teltet og vores medbragte grej prøvet af, det fungerer fint for os - vi har et stormkøkken ( Trangia ) med gasdåser til samt en lille gasgrill også til dåser - et par gode positionsstole med skamler, 2 små borde, 2 gode luftmadrasser, en campingreol, en el-varmer, læsejl o.l. med os, så bilen er pakket til bristepunktet - vi kommer jo betydeligt hurtigere og billigere rundt med teltet end vi gør når campingvognen hænger på krogen, og vi hygger os gevaldigt begge to med denne primitive ferieform.

Vi brugte 2 hele dage inde i Prag, hvor vi kunne komme ind med bus lige fra campingpladsen - det er en storslået oplevelse at bevæge sig rundt i denne historiske by med de mange flotte bygninger, vi var selvfølgelig også over Karlsbroen nogle gange - vi var overraskede over den standard vi så overalt i Tjekkiet, vi havde nok forventet at komme til et fattigt østland, men både deres boliger og deres bilpark var mange steder lig danske forhold og de veje vi kørte på var rimeligt gode, og vi kørte trods alt ca. 500 km. I Tjekkiet alt inklusiv - campingpladsen var bare i orden, der var altid pænt og rent i sanitetsbygningerne samt et venligt værtspar.

Efter 1 uge i Tjekkiet besluttede vi os for at køre til Østrig, og satte GPS’en til at finde en campingplads i Prutz som ligger i den vestlige del af landet - vi var her nogle dage sammen med nogle gode venner for 15 år siden - vi kørte 650 km. Inden vi ankom til en næsten optaget campingplads, men vi fik os en god plads 12-15 m. fra flodbredden - vi bor med udsigt til de sneklædte bjerge uanset hvad vej vi kikker, det er et utroligt smukt sted med mange muligheder for nogle gode udflugter.

Dagen efter vi ankom startede vi bilen og kørte til det lille toldfrie sted der hedder Samnaun, det hører under Schweitz og ligger langt oppe i bjergene, men dog kun 34 km. fra campingpladsen, vi tankede billig benzin deroppe til lidt under 9 kr./pr. Liter - spiritus og tobak er meget billigt og da vi jo ikke ryger købte vi ingen tobak! Jeg fik mig en ægte Schweitserkniv med et utalt af funktioner og Birthe fik lidt duftevand - køreturen derop og hjem er utrolig smuk, men det blev overgået dagen efter da vi kørte op til Kaunatall Gletcher som er over 3000 m. høj, der var masser af sne på toppen og vi var inde at gå i nogle is- tunneller i gletcheren - det kostede 24 Euro at få lov til at køre til toppen, men det var alle pengene værd - på grund af pladsmangel i bilen havde vi nøje gennemtænkt hvad vi skulle have med og hvad vi skulle lade blive hjemme, en af tingene jeg måtte ofre var mit spejlreflekskamera - det har jeg godt nok savnet de sidste dage, men pyt - oplevelserne bliver jo ikke ringere af den grund. Varmen har været over os siden vi forlod Danmark og både i dag og i går toppede temperaturerne et godt stykke over de 30 grader.

I dag aftalte vi at køre videre i morgen, vi sætter denne gang kursen mod Ribeauville i Frankrig, på samme campingplads som vi nu har besøgt gennem de sidste 22 år, vi vil køre gennem Schweitz som er mindst lige så smuk som Østrig, vi regner med at være på pladsen en gang torsdag eftermiddag og håber at der kan blive en plads til os? - vi har indtil videre ikke mødt nogle med et lige så stort telt som vores, som også har tiltrukket sig meget opmærksomhed både her i Østrig og i Tjekkiet, det er især den nemme og hurtige opsætning folk er interesseret i.

Vi har indtil videre kørt 2500 km. og jeg har selv sat bag rattet hele tiden, da vi i går kørte op til Kaunertall var der mange stigninger på omkring 17% og et utal af hårnålesving på de smalle veje og ingen autoværn, der var en del fritgående kreaturer på vejen og andre steder rendte smeltevandet fra bjergene ned over vejbanen; men da jeg spurgte Birthe om hun gerne ville køre da vi skulle ned igen, en køretur på godt 30 km. sagde hun pænt nej tak - så nu spørger jeg altså ikke igen!

Torsdag 27 juni stod vi op kl. 6.00 og gik i bad, efter morgenkaffen pakkede vi sammen og forlod pladsen kl. 7.50, vi kørte gennem Schweitz til Frankrig hvor vi nu har slået lejr på Camping Pierre de Courbertin i Ribeauville, da vi ankom var temperaturen 36 grader så vi var ret så svedige da vi efter en lille times tid var færdige med at rejse teltet og flytte ind - det er som før omtalt 20 år siden vi var her på pladsen første gang, og med undtagelser på et par gange har vi været her hver sommer i kortere eller længere tid.

Køreturen fra Østrig og hertil i går var helt fantastisk, vi kørte mere end 50 km. inde i de lange tunneller, vi skulle godt nok betale 40 euro for en vignette til Schweitz men i forhold til at køre over Storebæltsbroen synes vi at det er pengene værd, vi ved ikke hvor længe vi bliver her i Frankrig, men mon ikke det bliver omkring en uges tid?

Vi har nu boet på pladsen i et par dage og har selvfølgelig været til fods oppe i Ribeauville, vi har også besøgt et par af nabobyerne og fået den traditionelle Tarte Flambe til frokost.

Vi kom til at regne lidt på de gange vi havde været her på campingpladsen - vi mener det er 18 gange på 20 år - vi har været her med 3 forskellige campingvogne, men vi har også været her ned 4 forskellige telte - og vi har nydt det hver eneste gang - vi elsker de Alsaciske hvidvine, det Alsaciske køkken, vinmarkerne og i det hele taget naturen og klimaet.

Lørdag og søndag er der hedebølge over det meste af Europa og med temperaturer på mellem 35 og 40 grader har vi valgt at køre et par ture ind i mellem da klimaanlægget i bilen er guld værd i denne hede, vi handler også lidt ind hver dag, så det er en ren fornøjelse at komme ind og gå rundt i de afkølede supermarkeder - om natten sover vi med åben sovekabine i teltet plus vi har investeret i en ventilator der konstant blæser luften rundt i teltet - i Østrig havde vi faktisk varme på om natten! - der ligger en del telte på pladsen, men vi har endnu ikke mødt et eneste der er på størrelse med vores!

Idag er det tirsdag og vi har været på markedet i den nærliggende by Selestat, vejret er forsat godt, nu er det mere tåleligt end det var lørdag og søndag, vi har omkring 27 grader og en svag brise, vi fik et par enkelte dråber regn i nat, men de melder pænt og tørtvejr langt ud i fremtiden, så vi har lidt svært ved at hive pløkkerne op af jorden lige nu, vi bliver her højst sandsynligt næste weekend over? I aftes spiste vi hos nogle bekendte og hyggede os indtil det var passende at gå i seng - vores senge er selvoppustelige luftmadrasser der er 45 cm. høje, vi har valgt at have hver vores for at undgå den bølgegang der hurtigt ville opstå ellers, vi sover fantastisk godt på dem! Og temperaturen har vi styret ved at sove med åben telt, kun lukket af med myggenettet - i dag handlede vi ind i et stort supermarked i Selestat, vi fik Tarte Flambe til frokost, storken kom forbi og var meget nærgående, den stjal faktisk det sidste stykke direkte fra grillen - til aften har vi købt 2 store laksesteak og frisk pasta m.m. -

Vi har været inde på en tankstation for at vaske bilen som ikke var køn at se på med de millioner små insekter vi har slået ihjel, mange flere skal nok komme til at lade livet når vi kører hjemover engang.

Vi brugte torsdag i byen Colmar hvor der var marked, det er en skøn by med små kanaler, en masse butikker og flotte gamle bygninger, frokosten blev indtaget midt i byen og var helt formidabel, vi fik en menu med kyllingefilet omsvøbet i skinke og ost samt pænt arrangeret melon-dessert serveret i syltetøjsglas, herefter kørte vi et større supermarked hvor vi handlede lidt ind, vi havde en rigtig god dag.

Fredag 5 juli fejrede vi vores 44 års bryllupsdag, jeg lavede omelet til morgenkaffen, herefter pakkede vi køletasken med noget godt og satte kursen mod Haut Koenigsberg, som ligger på toppen af det højeste bjerg her i nærheden - vi satte bilen og gik forbi slottet hvor de andre turister betalte 10 Euro pr. person for at komme ind - vi gik et par kilometer videre og fandt et helt stille og menneskeforladt sted mellem træer og klipper, her satte vi os på et par træstubbe og nød en kop medbragt kaffe med brød til, det var bare rigtig hyggeligt - vi kørte nu lidt rundt i bjergene og var nede i en lille by hvor vi gik en tur, da vi atter sad i bilen kørte vi tilbage mod Ribeauville, vi gjorde holdt på vej ned af bjerget et sted hvor der stod et bord med bænke, her indtog vi vores medbragte frokost med kaffe og Cola’er til - inden vi tog tilbage til campingpladsen handlede vi ind til aftensmaden som bestod af kalve- Gordon-bleu samt en flaske Gewurtztraminer - ingen restaurant kan tilbyde noget der nærmer sig den hygge der er ved at sætte sammen om trangia’en og grillen ved teltet en sommeraften kl. 20.30 til ?.. - vi har har lige gennemlevet verdens bedste måde at fejre vores bryllupsdag på, og når vi engang i aften går til ro tror jeg helt bestemt at det bliver med et smil på læberne og søde drømme vil fylde vores tanker - lige indtil at vi skal op for at tisse!

3 uger er gået og vi er begyndt at tale om hjemturen, så måske pakker vi grejet sammen mandag morgen og kører til Danmark - alt efter hvordan køreturen går tager vi løbende beslutninger om hvor vidt vi tager turen i et stræk, eller vi måske deler den op i 2 med en overnatning et eller andet sted i Tyskland - vi har haft en kanongod og meget varm og solrig ferie og har oplevet meget spændende både i Tjekkiet, Østrig og nu her i Frankrig - vi er meget enige om at vores teltture sydpå er kommet for at blive, der er da også flere campingsvognsejere der har været meget interesserede i vores måde at feriere på, især når de hører at vi har en campingvogn stående hjemme i Danmark - et par familier har været ovre ved os for at skrive ned hvad teltet hedder osv. - så hvem ved? Til næste år er vi måske endnu flere der smider et telt i bilen og nyder den frihed og lethed det giver på motorvejene rundt omkring i Europa - hvis man som os nyder denne primitive måde at bo på kan vi kun anbefale teltcamping - og så behøver det jo heller ikke altid at være det samme, vi glæder os også til at komme hjem for at bruge campingvognen som vi kører til Ribe Camping om en måneds tid, her vil den så blive stående indtil december, herefter rejser vi jo til Indien i 6 uger - denne afveksling i ferieformen sætter vi stor pris på.