Med håndsprit og mundbind i bagagen

Teltturen 2020 - i Corona’ens tegn

Da Danmark og resten af verden lukkede ned i marts 2020 var det pludseligt ikke mere muligt at krydse grænserne - vi var glade over at vi lige akurat nåede ud af Indien i sidste øjeblik, vi har haft 6 gode uger i dette fantastiske land og håber på flere rejser dertil fremover - vi har faktisk købt billetter til endnu en Indien-rejse til januar og februar 2021; men vi tager kun afsted hvis vi føler os trygge ved situationen omkring Coronapandemien.

Den 27 juni åbnede Danmark for de fleste grænser i Europa - den 28 juni tidligt om morgenen kørte vi hjemmefra Esbjerg med kurs mod Ribeauville i Alsace, Frankrig, vi havde 1100 km. foran os, og vi var enige om at gøre det i en stræk - det har vi ofte før gjort både med og uden campingvogn - for 3. år i træk lod vi campingvognen stå hjemme på grunden, vi havde vores 32 m2 store lufttelt med på bagsædet.

Turen gik fint, vi var fremme 12 timer efter vi forlod Esbjerg - da det er omkring 20. gang vi er på pladsen kender vi lejrchef-parret godt og vi blev budt velkomne og fik en snak om alt, lige fra Corona til vores Indiensrejser som især Isabella er meget interesseret i - vi fandt en god plads til teltet, dette var ikke særligt svært da der kun var 18 hold campister på pladsen - corona’en har holdt rigtig mange hjemme i år - vi skulle bære mundbind i receptionen, det var stort set den eneste forskel vi mærkede. Da teltet var sat op lavede vi vores aftensmad på Trangiaen samt den lille grill vi har med, efter at have delt en flaske vin gik vi i seng, det begyndte at regne og det ophørte først kl. 8.00 næste morgen, men pyt - vi fik konstateret at teltet var vandtæt.

Vi hygger os med det primitive liv, vi går mange lange ture både op i byen og ud i vinmarkerne, nogle dage spiser vi frokost på en af de mange små caféer, her er hovedfavoritterne Tarte Flambe eller en god salat med brød til, hver eneste aften hygger vi os udenfor teltet med noget godt at spise og drikke. Vi har været på nogle få køreture rundt omkring, men vi holder os dog mest til vinruten.

Tirsdag var vi til marked i byen Selestat, her var rigtig mange mennesker - ca. 80-90% gik med mundbind, det var frivilligt, men vi valgte også at gøre det både her og i supermarkederne hvor det også var frivilligt - franskmændene er gode til at tage hensyn og holde afstand uden at det virker kunstigt. Der findes håndsprit overalt, i butikker og på markeder og på restauranter - nogle butikker har et krav om brug af mundbind og der erskiltet med hvor mange kunder der må være i butikken.

Det er meget tydeligt at corona’en er skyld i at antallet af turister ikke er særlig højt hverken på campingpladsen eller rundt om i de små byer - men solen og varmen samt den skønne natur og de maleriske byer har corona’en heldigvis ingen indflydelse på - vi har nu været på pladsen i 5 dage og antallet af campister er nu steget til 32 enheder, her er meget roligt og om aftenen plejer vi jo at høre lyden af vinpropperne som bliver trukket op her og der, nu er det næsten kun her! - vi hygger os godt sammen og får ind i mellem en snak med nogle andre danskere på pladsen.

Søndag den 5 juli havde vi bryllupsdag, dem har vi så haft 45 af og ca. de 10 er blevet fejret her i Ribeauville, vi spiste en god middag på en af de mange restauranter og havde en god dag med en køretur op i Vogeserbjergene samt et par traveture, vi rundede 20000 skridt i dag.

tirsdag 7 juli stod vi tidligt op og pakkede sammen, vi forlod campingpladsen kl. 7.30 om morgenen og bortset fra lidt hektisk morgentrafik i Strassbourg gik køreturen rigtig godt, vi rundede den danske grænse kl. 18.00, herefter gjorde vi holdt på Harde rasteplads på Esbjerg-motorvejen, her fik lidt at spise inden vi kørte de sidste 70 km. Hjem til Esbjerg - vi havde 10 supergode dage med kanon sommervejr hver eneste dag, mens det har regnet og blæst og været rimeligt køligt her i Danmark