Grønland 2021

Rejseberetning fra Grønland

Sidder lige nu på flyet der skal flyve os til Søndrestrømfjord hvor vi skal vente 3 timer inden vi flyver videre hjem til Danmark - hele rejseberetningen er skrevet på flyene fra Air Greenland 13 juli 2021, iført mundbind! - der var jo god tid til det, og hvis der er indsneget sig stavefejl eller andet, vil jeg have lov til at give lufthullerne skylden!

Denne rejse til Grønland blev en af vores livs store oplevelser, den blev sat i værk af vores barnebarn Jannik, som har boet og arbejdet som tømrer i Nuuk siden marts i år, han har været god til at holde kontakten til familien ved lige, og en dag kom der en besked fra ham til os - her skrev han at vi skulle være meget velkomne til at besøge ham - vi tog ham på ordet og bestilte flybilletter til 6 juli 2021 med hjemrejse 8 dage efter.

6 juli stod vi ukristeligt tidligt op for at køre til Kastrup lufthavn, hvor vi parkerede bilen - vi landede i Søndrestrømfjord efter 4,5 timers flyvning, her skulle vi vente i 5 timer på flyet til Nuuk - det var flot vejr så vi gik en lang tur i det smukke landskab med store fjelde og smeltevandssøer, vi så ingen sne eller is her.

Da vi landede i Nuuk lufthavn stod Jannik og ventede på os, han havde lånt en bil og efter en varm velkomst fik vi en rundvisning i Nuuk om omegn, det var nu blevet regnvejr og vi kørte hjem til Jannik hvor vi skulle bo, han har en stor lækker centralt beliggende lejlighed, som ligger lige over for det store moderne Nuuk Indkøbscenter. Byen var større end vi havde forestillet os, og der var rigtig mange biler og lastbiler, meget af Nuuk ligner en stor byggeplads, der er godt 100 km. vej i Nuuk, Jannik fortalte at der var en slags guldgraverstemning overalt og at der blev tjent rigtig mange penge her, en månedsløn på mere end 100.000 kr. er ikke usædvanligt.

Jannik havde lagt planer for den næste uge og dagen efter vi ankom pakkede vi lidt tøj, mad, 3 sække brænde, 20 liter petrolium og diverse inden vi steg ombord i en båd som sejlede os langt ind i Nuuk-fjorden, vi skulle også medbringe en stor uhandy dobbelt sovemadras samt en rullemadras for dem der ejer hytten, på et tidspunkt slog den kvindelige skipper på 21 år skruen fra og vi kunne fiske - Jannik og mig fiskede i ca. en halv time og fangede 12 pæne torsk samt en rødfisk på 55 cm. - herefter sejlede vi videre ind i fjorden hvor båden lagde til ved en restaurant - sikkert en af verdens mest afsides beliggende restaurant, her er kun åbent i sommermånederne da det ellers er ufremkommeligt på grund af is - på restauranten tilberedte de fisk som vi selv havde fanget og de blev serveret på 4 forskellige måder, det var ubeskriveligt lækkert - efter spisningen gik vi tilbage på båden som sejlede os videre til den næste destination,

Vi blev sat af ved en lille gruppe hytter på et meget øde sted, her havde Jannik fået lov til at låne en hytte af en bekendt - da vi steg af båden skulle vi først gå over nogle store sten for derefter nærmest kravle op af fjeldet til hytten som lå højt over vandet, det var lidt drøjt med bagagen som vi ikke kunne bære derop af en gang, så Jannik måtte tage turen hele 3 gange, Birthe og jeg som var godt brugte sad bare og nød udsigten som var storslået og smuk uanset hvilken retning vi kikkede mod - resten af beretningen er skrevet ombord på den Air Greenland maskine som flyver os tilbage til Danmark.

Hytten som vi skulle bo i fra onsdag til fredag var 40 m2. uden rindende vand, det hentede vi i en nærliggende elv, strømmen blev leveret af solceller, opvarmningen af hytten foregik med 2 petroleumsovne - madvarerne opbevarede vi udendørs i et skur - toilettet var et campingtoilet som skulle tømmes i fjorden, når toilettet skulle bruges skulle man først ud af hytten, så jeg havde mine bekymringer da jeg gerne skal op for at tisse om natten - der var set isbjørne i området i år!  men Jannik beroligede mig og viste os at der stod 2 rifler og ammunition lige ved hoveddøren? Dem fik vi heldigvis ikke brug for - udenfor hytten stod et vildmarksbad, det var det vi havde de 3 sække brænde med til ( de kostede omkring 300 kr. ) Jannik fyrede op i badet næste morgen og efter 10 timer var temperaturen oppe på 38 grader, så efter lidt fjeldvandring og alm. hygge, satte vi os alle 3 i badet - det var noget af det hyggeligste og dejligste man kan tænke sig, og faktisk også den eneste mulighed forsat blive skyllet, hvis man da ikke havde lyst til at hoppe i det iskolde vand i fjorden! - vi sad i badet i et par timer.

Til aftensmad fik vi både hvalbøffer og moskusokse bøffer som vi tilberedte på grill - vi talte ikke med andre mennesker, vi havde ingen forbindelse til hverken mobiltelefon eller internet, men vi havde heller ikke tid til at savne det, vi boede jo bare lige her og følte os i pagt med naturen, vi var omgivet af høje fjelde, nogle var nøgne andre var dækket af sne, vi havde adgang til både fjord, elv og en nærliggende sø, hvor forgæves forsøgte os med lidt  ørredfiskeri. På grund af myg og små fluer der bliver kaldt knorter, måtte vi bære myggenet over ansigterne, dette var intet problem da man hurtigt vænnede sig til det, i Nuuk eksisterede problemet ikke!

Da det blev fredag aften kom en båd og hentede os, og sejlede ca. 1,5 time tilbage til Nuuk hvor vi gik hjem i Janniks lejlighed hvor vi godt trætte og fyldt med gode oplevelser gik i seng og sov særdeles godt.

Næste dag fik vi rundstykker og kaffe, som blev hentet ovre på den anden side af gaden, her ligger Nuuks store moderne indkøbscenter - efter kaffen skulle vi igen på udflugt - Jannik havde bestilt en sejltur ind i Isfjorden på hele 7 timer - det blev til den flotteste og mest imponerende oplevelse vi nogensinde har haft ombord på en båd - vi sejlede langt ind i fjorden og jo længere vi kom ind jo mere is kom drivende mod os, der var nogle enorme isklodser med de sjoveste former, vi oplevede at mange af dem brækkede og vendte sig i vandet, et rigtigt flot syn - vi blev på et tidspunkt sat af båden inde ved en lille bygd hvor de fleste grønlændere var flyttet fra, enten frivilligt eller med tvang, vi besøgte den meget lille kirke og hørte lidt historie om området - vi sejlede videre ind i fjorden, sejladsen blev besværliggjort meget af de tiltagende isklodser som drev rundt i vandet, skipperen hakkede et stykke indlandsis af en isklods, det fik vi lov at smage i et glas vand, efter sigende skulle det være mere end 3000 år gammelt, det smagte nu ellers meget friskt - pludseligt slog skipperen skruen fra og der blev serveret frokost inde midt i Isfjorden mens isklodserne drev langsomt med os, det var en utrolig oplevelse - vi blev spurgt om nogle kunne have lyst til at hoppe af båden og over på en isklods, som de kalder det - det havde Jannik og jeg selvfølgelig, selvom vi lige havde fået at vide at dybden på fjorden lige her var 700 meter - da vi stod ude på isen satte skipperen båden i bakgear og der stod vi så og bare håbede på at blive samlet op igen, det blev vi heldigvis og isklodsen hverken brækkede eller trimlede rundt! - vi sejlede nu videre og kom hen til et sted hvor man af erfaring vidste at der var mange torsk, vi fik lov at fiske, men da vi i løbet af et kvarter havde fanget 14 pæne torsk kunne vi godt se at dem fik vi da aldrig spist - vi satte de fleste ud igen og sejlede hjem, med kameraet fyldt op med billeder, posen fyldt op med fisk, lungerne med frisk luft og sindet fyldt op med positiv energi efter denne storslåede naturoplevelse.

Da vi kom hjem filerede jeg de 3 hjembragte torsk, som vi lagde i køleskabet inden vi hurtigt igen var ude af døren, vi var nemlig blevet inviteret til grønlandsk kaffemik hos dem der ejer hytten vi boede i, deres søn havde 11 års fødselsdag - da vi ankom sad der allerede mange gæster omkring bordene, vi blev budt en plads og så kunne vi bare spise hvad vi havde lyst til, her var både fiskesuppe, snekrabber, rensdyrkød, lammekølle, ris, kartofler og sikkert andre ting jeg ikke husker, på bordet stod der også 7 forskellige lagkager, småkager, æblekage osv. - vi spiste kun en lille smule da vi jo skulle hjem for at spise torsk - Birthe havde tilberedt en kongemiddag af det halve af fangsten, resten blev kogt og der blev lavet den lækreste torskesalat til dagen efter.

Om søndagen var vi blandt andet til grønlandsmesterskabet i kajak, og ellers var vi rundt i byen for at se på seværdighederne, vi var også ved kirken om formiddagen, her stod en familie iklædt nationaldragter, jeg gik hen og spurgte dem om jeg måtte tage et billede af dem, det måtte jeg gerne og de stillede sig flot op foran mig så jeg kunne få statuen af Hans Egede med i baggrunden - om aftenen gik vi på restaurant hvor vi fik grønlandsk mad, det var snekrabber, rå hvalkød, rejer der skulle pilles, røget laks og helleflynder, til dessert fik kaffe og lagkage.

Mandag som jo var den sidste hele dag vi skulle være i Grønland, hyggede vi os med en gåtur om formiddagen - der bliver solgt souvenir mange steder i byen, men det er ret dyrt - Jannik vidste hvor de lavede de forskellige ting af fedtsten eller af rensdyrgevirer og narhval, det var et sted de kalder værkstedet, her gik vi ned og fik lov til at se hvordan de arbejdede med de forskellige ting - vi købte lidt forskelligt og forhandlede os til en en rimelig god pris - vi kunne bagefter se i forretningerne at vi havde betalt under det halve af markedsprisen, og det luner jo en vestjydes hjerte! - Birthe købte lidt garn af moskusokse og nogle andre småting - det kostede en bondegård!

Priserne i Grønland er generelt ganske høje, 1 liter kærnemælk kostede 56 kr. - øl koster rask væk 15-20 kr. pr. flaske, cigaretter fra 85 kr. til 100 kr. for 20 styk.

Jannik havde arrangeret et besøg på museet i Nuuk og her havde han samtidig en aftale med en bekendt der hedder Rasmus, ham skulle vi møde på en cafe hvor vi skulle have frokost - vi fik en “varm slædehund” som er en stor hotdogs med pølse af rensdyr samt pommes frites til, det smagte rigtig godt - vi vandrede ned på museet hvor vi fik en kyndig rundvisning af Rasmus, vi var også inde et sted hvor de lavede nationaldragter til grønlænderne - vi blev enige om at spise sammen med Rasmus og Anette som han boede sammen med, det blev på en Thai restaurant som også serverede Grønlands mad, en fik oksemørbradsbøf, 2 fik sushi, og Jannik og mig fik en hel rødfisk hver, det smagte meget lækkert og da der skulle betales insisterede Jannik på at betale for hans mormor og morfar - vi gik herefter ud for at spise en is sammen, det var meningen at vi ville købe Kæmpeeskimo nu når vi var i Grønland, men de var udsolgt overalt vi kom, da de er meget populære i Grønland, vi fik os en softice i stedet og gik herefter hjem for at pakke til hjemrejsen.

Dagen før vi skulle hjem var der blevet fundet nogle få tilfælde af smittede med COVID-19 i Grønland og man havde sporet smittekilden til de 2 fly vi ankom med, så alle passagerer fra flyene skulle nu PCR-testes - vi mødte op 20 timer før vi skulle begynde hjemrejsen, vi fik en ispind stukket i halsen og fik at vide at vi ville få resultatet på SMS indenfor det næste døgn, jeg fik svar på at jeg ikke var smittet 6 timer efter testen men Birthe hørte intet, og havde stadig intet hørt næste morgen da vi kørte til lufthavnen, men en halv time før check-in kom SMS’en som også bekræftede at Birthe ikke var smittet.

Bortset fra dagen vi landede hvor det regnede, har vi været utroligt heldige med vejret, næsten ingen vind og høj solskin hver eneste dag.

Vi har haft en pragtfuld og anderledes ferie på mange måder, noget af det der har betydet mest har været samværet med vores barnebarn som virkelig har gjort en stor indsats for at vi skulle nå at opleve så meget som det var muligt, og det må man sige at han har været dygtig til, bedre guide findes ikke, han har både været praktisk, omsorgsfuld, humoristisk og kærlig, vi har i den grad nydt at være sammen med ham og det har fyldt vores hjerter med stor glæde at se hvordan han har udviklet sig til et rigtigt mandfolk - når vi gik eller kørte rundt i Nuuk var der mange der vinkede eller råbte hej Jannik, han var også et kendt hovede i butikker, caféer og andre steder vi kom, det var både danskere og grønlændere som Jannik er blevet gode venner med - og han jagter oplevelser ligesom vi gør - hans næste projekt er at tage en flyver nordpå i morgen for at besøge en kammerat der bor og arbejder der, om nogle få dage vil han så stige ombord på Kystfærgen der i løbet af 3 døgn vil sejle ham hjem til Nuuk igen, vi ønsker ham alt muligt held og lykke med denne oplevelse som kun er få forundt, vi glæder os til at se billeder fra turen.

Hilsen fra en mormor og en morfar nu igen er i Danmark - fyldt med glæde og proppet til med gode minder fra en ubeskrivelig oplevelse, både naturmæssigt og rent menneskeligt Tak herfra!