21-Juli-2022

Telttur 2022 - dagbog
Mandag 4 juli startede vi bilen kl. 02.30, GPS’en var sat til vores foretrukne campingplads i Frankrig, Piere de Coubertin i Ribeauville.
Køreturen gik godt, slet ingen kødannelser overhovedet og da klokken var 14.30 og vi havde kørt 1100 km. tjekkede vi ind i Ribeauville.
Til dem der tror at benzin er billigt i Tyskland kan jeg oplyse at vi tankede 2 gange på tankstationer ved motorvejen,hvor priserne var henholdsvis 2,26 euro og 2,22 euro, hvilket jeg absolut ikke syntes var billigt! - hjemad var de faldet til 1,96 euro, i Frankrig var prisen ca. 13,75 kr./l.
Isabella som er lejrchef her bød os velkomne og spurgte ind til vores børn og vores rejser til Indien og Nepal som hun altid har været meget interesseret i - hun fortalte os også at i år er det sidste sæson for hende og hendes mand Martins vedkommende, Martin er 66 år og går snart på pension. Vi har kendt Isabella siden hun for 23 år siden startede på sit job som lejrchef her, hun er en absolut ener’ - hun har et sprogøre ud over det sædvanlige og magter 7 forskellige sprog, hun husker os ved navn hver gang vi kommer og ved hvad for nogle pladser vi gerne vil ligge på, i år blev det plads 118 som vi kalder for kongepladsen fordi den er noget større end de fleste, jeg tror det er 7. eller 8 gang vi har denne plads, vi har camperet her omkring 20 gange i alt, vores datter Trine har sammen med Michael, Kamilla og Louise ligeledes været her nogle gange.
Efter indtjekning fik vi hurtigt sat det 32 m2 store lufttelt op og fik os installeret - aftensmaden blev lavet på Trangiaen og efter en stille gåtur på pladsen gik vi meget tidligt i seng - vi skal nemlig være friske til i dag 5. Juli hvor det er vores 47 års bryllupsdag!

6 Juli 2022
Sikke en bryllupsdag og mange tak for de søde hilsner - vi startede dagen med et dejligt bad, for derefter at indtage morgenmaden og kaffen ude under det store flotte egetræ som gavmildt deler ud af sin skygge, midt på dagen rundede termometeret de 30 grader - vi gik en tur op i byen hvor vi satte os på en udendørs cafe, her fik vi lidt kage og en god kop kaffe, efter yderligere gåtur fandt vi et hyggeligt sted inde i en baggård hvor vi satte os i skyggen under et figentræ, her spiste vi et lækkert frokostmåltid - da vi kom tilbage på campingpladsen smed vi os tilbagelænede i positionsstolene med benene oppe på skamlerne og hengav os til vores bøger, ud på eftermiddagen nød vi lidt fransk ost og pølse som vi havde handlet ind hos “Leclerck”
På pladsen ligger vi med en tysker som nabo til den ene side, en nordmand til den anden side og overfor os ligger der et par spaniolere - flinke mennesker, der ligger også en del danskere på pladsen, men endnu ikke nogen vi har haft kontakt med - vi er stadigvæk dem der har det største telt på pladsen, og jeg er stadig den mand der har den skønneste kone i hele Verden - tju hej, hvor det går!
I dag tankede vi bilen op med det billigste benzin vi har set i længe 1,88 euro, hvilket giver 13,99 kr. pr. liter.
- jeg har regnet lidt på rejseomkostningerne i dag, det har indtil nu kostet lige knap 1500 kr. i brændstof som jo for vores vedkommende er benzin - prisen på campingpladsen har ikke ændret sig i flere år, det koster 18,20 euro pr. overnatning for en plads med enten campingvogn eller telt med 2 personer, dette er inklusiv strøm, fri internet og gratis bad, det er meget billigt, så det meste af det vi sætter til på gyngerne henter vi jo nok ind på karrusellerne!
Til aften hyggede vi os med noget grillmad og noget køligt i glassene, vi travede en tur ud i vinmarkerne samtidig med at solen forsvandt bag de omkringliggende bjerge, i dag er campingpladsen godt belagt, men der er dog stadig pladser at vælge mellem.
I dag onsdag den 6 stod vi op kl. 06.30 fik et bad og en gang morgenmad, herefter travede vi de første 10000 skridt i dag, nu er kl. 9.00 og dagen er godt i gang - 26 grader lige nu����

I dag fredag 8 juli sov vi længe, det vil sige at vi først stod op kl. 7.00, måske var det på grund af de 27000 skridt vi gik i går, hvoraf de fleste blev trådt i bjergene. Hver morgen er det fast tradition at vi står op, går i bad og jeg laver morgenkaffen, når vi har sundet os lidt trækker vi i traveskoene og går en times tid til halvanden - planer har vi ikke, men der er altid nogle ting vi gerne vil, blandt andet besøge de små omkringliggende byer og måske en tur til Strasbourg? Vi hygger os og slapper af på en helt anden måde end derhjemme og har det godt i hinandens selskab - hvem skulle tro at teltcamping igen skulle blive et hit for os, nu er det fjerde gang vi er rejst afsted med tagboks og telt og i de 4 gange har vi besøgt 12 forskellige lande hvoraf Kroatien har været landet hvor vi var længst hjemmefra.
På campingpladsen som er godt besøgt er der både store moderne autocampere samt ældre og næsten udtjente køretøjer, der er campingvogne i alle aldre og afskygninger, Camplet’er og teltvogne - og så er der os med telte, der er store og små, nye og gamle - nu kommer det heller ikke an på hvad man kommer med af udstyr, nærmere hvad man kommer med af indstilling, langt de fleste ser ud til at hygge sig - ikke langt fra os bor en dansk familie med 3 børn i en mere end 35 år gammel Camplet med orange og brunt stof der ser ud til at synge på sidst vers, bilen de kører i er fra 90’erne, de ligger lige op ad legepladsen hvor der selvfølgelig godt kan være lidt støj, men de hygger, børnene morer sig og man ser tydeligt en glæde over at være på ferie sammen - næsten ved siden af dem ligger et tysk par i en stor splinterny og moderne autocamper - de har valgt at sætte sig med front mod deres egen vogn, hilser ikke på os andre og man ser ikke et smil på deres læber, måske er det den måde at de ønsker at holde ferie på, men der er jo også plads til alle, så man kan jo gøre hvad man vil - og det gør vi så!
I dag kørte vi til Kayserberg hvor vi satte os på en hyggelig restaurant, her spiste vi en Tarte Flambe inden vi igen startede Ford’en for at køre til E. Leclerc hvor vi handlede ind til aften, samt en kage til nu!

Vi får læst en del når vi er på camping, det gælder også her, så både bøger, lydbøger og Reader fra Mofibo bruges flittigt - i aftes satte vi os tilrette i “forteltet” og så en af de film Birthe havde downloadet hjemmefra.
Teltet fungerer bare så godt, vi har en stor 6-personers sovekabine, et lige så stort opholdsrum med et blødt tæppe på, det bruges til opbevaring af diverse, vi har en bla. en campingreol og en stor køleboks med kompressor - der er yderligere et stort forrum hvor der er plads til 2 borde, 2 positionsstole med skamler samt vores grill og kogegrej - teltet måler 8 x 4 m. er helt uden stænger, det bliver rejst ved hjælp af en elektrisk luftpumpe og står indflytningsklar i løbet af et kvarters tid, som ekstraudstyr har vi købt en tagbeskytter som er alle pengene værd, det er en slags presenning som har en sort og en sølvfarvet side, vi vender som regel sølvsiden opad, det betyder at den reflekterer solens stråler og gør det køligere i teltet ligesom det beskytter teltet mod evt. fugleklatter og safter o.l. fra træerne - om natten sover vi på 45 cm. høje selvoppustelige luftmadrasser, de giver os en utrolig god sovekomfort og vi sover bare så godt hver eneste nat, på campingpladsen er der som regel ro omkring kl. 22.00 og det passer fint med vores sengetid som ligger mellem 22 og 23.00 - alle morgener er vi ude af fjerene omkring kl. 6.30 vi hygger os med at sidde lige så stille med vores kaffe og følge med i at campingpladsen vågner.
I weekenden bliver vi nok hovedsagligt i Ribeauville og på campingpladsen, men herfra er der også gode muligheder til at få et par dage til at gå med bare at slappe af og gå nogle ture - nå, Birthe kalder, jeg må nok hellere snøre traveskoene og se om jeg kan følge med hende!

Mandag 11 juli 2022
Vi stod op kl. 6.00 gik i bad, og kogte en liter vand til kaffe; men vi havde ingen morgenmad fået købt til i dag, så vi gik ud af campingpladsen til den nærmeste bager hvor vi købte bagets og croisanter - på vej til bageren kom vi forbi en skurvogn hvor de kommunale vejfolk mødte ind på job - det så faktisk helt rørende ud nåede en efter en mødte op, det første de gjorde var hilse på kollegaerne ved at give hinanden hånd og et klap på skulderen, og som hver gang vi har været her landet, nu gennem 23 år, bliver vi næsten altid mødt med et Bonjour når vi passerer nogle på vores vej, det gælder også fra børn og mennesker der kommer cyklende forbi - en ting som jeg i den grad synes er en mangelvare i Danmark, og for så vidt også blandt danskere vi møder her og i andre lande, mange vil hellere kikke den anden vej, eller ned i deres mobiltelefon når de passerer en - vi har været heldige at komme til at ligge mellem nogle jyder, som efter jeg har henvendt mig til dem med et “Goddaw do” har vist sig at være nogle utroligt flinke mennesker, og jeg bilder mig faktisk ind at dem der ikke hilser også godt kan være nogle dejlige mennesker, der skal bare lige trykkes hul på skallen!
I dag får vi besøg på campingpladsen af Bente og Anders som vi kender fra mange års vintercamping i Ribe, de bor i Glamsbjerg på Fyn og kørte hjemmefra i går, vi har talt med lejrchefen Isabella som har lovet at finde en god plads til dem når de dukker op - vi ser frem til nogle hyggelige stunder sammen med dem.
Temperaturerne har dagligt lagt mellem 24 og 27 grader med solskin hver dag - men i følge prognoserne er der ekstrem varme på vej op over os, nogle prognoser har endda meldt op til 43 grader i kommende weekend - det er lidt mærkeligt at tænke på at i dag er det præcis et år siden at jeg stod på en isflage midt ude i Godthåbfjorden i Grønland sammen med vores ældste barnebarn Jannik!

16 juli 2022
Onsdag kørte vi med Bente og Anders ind til Elsau hvor bilen blev parkeret, vi tog videre med El-tog til Strasbourg, hvor vi var inde at se Notre Dame katedralen, ude at sejle rundt om Parlamentet samt at vi også fik en guidet rundvisning i det lille tog der kører rundt i gaderne, vi spiste en lækker frokost sammen og sluttede besøget af med en kæmpestor isdessert, temperaturen var over 35 grader - vi var meget trætte da vi kom tilbage så vi blev enige om at næste dag skulle være en afslapningsdag - det blev det også, det blev en ekstrem varm dag med temperaturer omkring små 40 grader - i dag fredag siger prognoserne at vi kan vente os omkring 27 grader hvilket er det perfekte for os!
I dag kører vores datter Mette med familien til Ribe hvor de har lånt vores campingvogn den næste uges tid, ude ved Trine fejrer de Michaels fødselsdag, vi sang fødselsdagssang for ham i telefonen, mens vi befandt os midt inde i supermarkedet CORA i Colmar, de andre kunder kikkede også lidt mærkeligt på os! - alting har en ende, og selv om Birthe siger at hun godt kunne blive hernede 2 uger mere, er beslutningen taget, vi pakker sammen og siger pænt farvel til lejrcheferne Isabella og Martin for sidste gang, og kører nordpå på mandage.
Vi har mødt mange spændende mennesker, bla. et par søde mennesker fra Ulfborg, og vi blev rigtig gode venner med en ejendomsmægler fra Holstebro som har deltaget Hammerslag på TV gennem en periode på 10 år, vi har også haft lidt samvær med en tidligere sønderjysk bedemand og hans kone, samt en tandlæge fra Thisted - og ikke at forglemme Bente og Anders fra Fyn som vi har hygget os en del med, i aftes bød de på en hyggelig aften med mad fra Anders nye grill, det var bare lækkert - joh, det der camping - det kan noget!

17 juli 2022 - tak for denne gang!
I dag er “ pak sammen dag” - vi har lige afmonteret den forreste del af luftteltet og pakket det sammen som vi ikke skal bruge mere. Vi har nu været oppe for tjekke ud og for at tage afsked med Isabella - vi har haft 2 pragtfulde uger med sol og sommer samt høje temperaturer hver eneste dag, og absolut ingen regn eller torden - i aften tager vi sammen med Bente og Anders op i byen for at spiseden sidste franske middag i denne omgang - køleboksen er fyldt op med mad til hjemturen, Red Bull og koldt vand, i handskerummet ligger lidt fransk snolder - tanken er fyldt op med fransk benzin til 13,75 kr/l
Vi betalte 18,20 euro pr. overnatning, inklusiv strøm, bad og fri WiFi, så regningen på 14 overnatninger lå på lidt under 1900 kr. hvilket er meget billigt - vi har boet på pladsen omkring 20 gange i løbet af de sidste mange år, første gang var i 1998 - og tro mig - vi er ikke blevet mætte endnu, måske kommer vi forbi og hilser på den nye lejrchef til næste år!
Når vi kommer hjem venter en langhåret græsplæne og bedene skal gås igennem, huset trænger nok også til en kærlig hånd med vinduesvask, støvsugning osv. - bilen trænger helt sikkert til en ordentlig omgang vask og rensning udvendigt og indvendigt - vi har det bedst når de ting vi har bliver behandlet og vedligeholdt ordentligt, så vi ser det ikke som en sur pligt, snarere som en nydelse når det er gjort! - vi kørte også i år hjem i et langt stræk, trods lidt kø var vi hjemme 13,5 time efter vi forlod Ribeauville!
Jeg tænker at teltet bliver opmagasineret på mit kontor og at campingvognen bliver vores andet hjem resten af året, men man kan jo aldrig vide? - vi har altid haft let ved at træffe en hurtig beslutning, og hvis det sker kunne jeg godt forestille mig at det ville komme til at figurere her på Facebook - de bedste hilsner fra Birthe og Knud

Hej, her sidder vi og nyder en lækker isdessert, lige foran Notre Dame katedralen i Strassbourg!